Share this story

Share This Story

Dr. Zane Oliņai ir bijusi nozīmīga loma Baltijas Finanšu centra veidoto FinTech biznesa izglītības kursu izstrādē. Viņa allaž uzsver pārdomāta kursu dizaina un studentu centrētas pieejas nozīmi. Zanes darbs Baltijas Finanšu centrā parāda, kā mūsdienīga pedagoģiskā prakse var iedvesmot studentus un veicināt nozares attīstību.

Bieži dzirdamas diskusijas par to, vai uzņēmējdarbību ir iespējams iemācīt. Vai ir prasmes, kuras nav iemācāmas?

Jebkura prasme vai prasmju kopums var tikt attīstīts un iemācīts. Uzņēmējdarbība ir komplekss mācīšanās mērķis, kurā apvienotas zināšanas, izpratne, prasmes, attieksme un domāšanas veids. Ir izacinoši izstrādāt mācīšanās pieredzi, kas ne tikai sniedz teorētiskās zināšanas, bet arī dod iespēju praktiski pielietot iemācīto daudzveidīgās situācijās. Šeit var noderēt gadījumu analīze, kas sniedz studentiem pieredzi saskarsmē ar sarežģītām situācijām no reālās dzīves. Mentoru, profesionāļu pieejamība un kvalitatīva mācīšanās pieredze var iedvesmot un dot studentiem pārliecību par savu spēju sasniegt lielus mērķus.

Pastāsti par savu pieredzi izglītībā. Kas veidojis tavu pieeju studiju programmu izstrādei, un kas piesaistīja darbam Baltijas Finanšu centrā?

Mani aizrauj iespēja radīt personiski nozīmīgas mācīšanās pieredzes gan jauniešiem, gan pieaugušajiem. Man ir Arizonas Valsts universitātē (ASV) iegūts maģistra un doktora grāds mācīšanās un mācību tehnoloģiju specialitātē. Esmu strādājusi kā profesore Floridas Valsts universitātē, kur pasniedzu kursus izglītības psiholoģijā, mācību programmu izstrādē un projektu vadībā. Šī pieredze man iemācīja veidot uz pierādījumiem un daudzveidīgajām studentu vajadzībām balstītas studiju programmas.

Es pievienojos Baltijas Finanšu centram, jo mani uzrunāja profesionālā un motivētā komanda, kuras mērķis ir izstrādāt studentiem vērtīgas un iesaistošas mācības un veicināt FinTech nozares attīstību.

Kādas metodes var izmantot, lai aktīvi iesaistītu studentus mācīšanās procesā? Kā šīs metodes tiek pielietotas Baltijas Finanšu centra kursos?

Manā pieredzē lielākā daļa studentu, tostarp tie, kas apgūst FinTech biznesa izglītības kursus Rīgas Biznesa skolā, nenāk izklaidēties, vienkārši labi pavadīt laiku vai iegūt diplomu. Viņi ierodas augstskolā, lai apgūtu prasmes, sasniegtu savus sapņus un atrastu profesionālo ceļu. Viņi iesaistās, kad saprot, kā mācīšanās atbilst viņu mērķiem. Studenti aktīvāk līdzdarbojas mācīšanās procesā, kad viņiem ir skaidrs, kas tiek sagaidīts, kad viņi redz jēgpilnus kritērijus un labus piemērus, uzsākot jauna temata apguvi. Studenti iesaistās nodarbībās, kad izjūt, ka pasniedzējam patiešām rūp viņu mācīšanās, kad viņus mudina uzdot jautājumus un nebaidīties riskēt.

Ir ļoti noderīgi saņemt pastāvīgu atgriezenisko saiti no studentiem kursa laikā un veikt nepieciešamās izmaiņas. Pilotējot FinTech biznesa izglītības kursus, papildus tradicionālo starpsemestra un semestra noslēguma aptauju analīzei, mēs izveidojām studentu fokusa grupu un regulāri veicām aptaujas un sarunas par viņu pieredzi, un tas palīdzēja mums uzlabot kursu.

Kā kursu modelis veicina dalībnieku sadarbību un kopīgu problēmu risināšanu?

Kursu izstrādes pamatā ir problēmu risināšanas pieeja. Kad studenti redz mācību saturu saistībā ar reālām problēmām, viņu iesaiste palielinās. Piemēram, mēs izmantojam Hārvarda Biznesa skolas gadījumu analīzes pieeju (case-based teaching), un rosinām studentus izstrādāt savus FinTech produktu konceptus. Tas viņiem dod iespēju izpētīt tehnoloģiju tendences, tirgus iespējas un regulējuma prasības, kā arī piedāvāt savas idejas.

Sadarbība ir neatņemama procesa daļa. Studenti sāk ar darbu pāros vai nelielās grupās, analizējot gadījumus un literatūras materiālus. Vēlāk viņi jau pietiekami labi pazīst viens otru, lai izveidotu komandas gala projektam. Šādas sadarbības aktivitātes atspoguļo reālu problēmu risināšanu un veicina prasmju pārnesi uz profesionālo vidi.

Ko vari ieteikt augstākās izglītības iestādēm jaunu studiju programmu un kursu izstrādē?

Efektīva kursu izstrāde ir komandas darbs. Augstskolām jāsāk ar reālu uzdevumu, rīku un apstākļu analīzi, kuros strādā nozares profesionāļi. Nozares ekspertu, uzņēmēju un akadēmiķu iesaiste dizaina procesā nodrošina programmu atbilstību un kvalitāti.

Turklāt svarīgi ir nodrošināt atbalstu arī kursu pasniegšanas laikā. Pasniedzējiem ir jābūt laikam un citiem resursiem, lai sniegtu kvalitatīvu atgriezenisko saiti, un šeit var noderēt gan mācīšanas asistentu (teaching assistants), kas ir ierasta prakse ārvalstu universitātēs, gan tehnoloģiju atbalsts. Lai nodrošinātu mūsdienīgu un kvalitatīvu kursu pasniegšanu, es iesaku izmantot jau esošos mācību materiālus, gadījumu izpētes materiālus un brīvpieejas kursu moduļus, kas pieejami visā pasaulē. Visbeidzot, regulāras atsauksmes no studentiem un pasniedzējiem veicina dinamisku un efektīvu programmu pilnveidi.